Disclaimer ที่บังคับ
บังคับ1
<Insert your name> is a participant in the Amazon Services LLC Associates Program, an affiliate advertising program designed to provide a means for sites to earn advertising fees by advertising and linking to <Insert the applicable site name (amazon.com, endless.com, smallparts.com or myhabit.com)>
ถ้าใช้โลโก้ amazon บังคับ
Amazon, the Amazon logo, Endless, and the Endless logo are trademarks of Amazon.com, Inc. or its affiliates.
ถ้าลอก เนื้อหามาจาก amazon บังคับ
CERTAIN CONTENT THAT APPEARS <IN THIS APPLICATION or ON THIS SITE, as applicable> COMES FROM AMAZON SERVICES LLC. THIS CONTENT IS PROVIDED ‘AS IS’ AND IS SUBJECT TO CHANGE OR REMOVAL AT ANY TIME.
ถ้าติดราคา ต้องบอก วันที่ เวลาที่ดึงราคามา และบังคับอันนี้
Product prices and availability are accurate as of the date/time indicated and are subject to change. Any price and availability information displayed on Amazon.com at the time of purchase will apply to the purchase of this product.
คุณ SearchMarketing มีลิ้งของ amazon มั้ยครับ ขอลองไปอ่านดูหน่อยว่าจะโดนอะไรบ้าง
ขอบคุณท่าน SearchMarketing มากครับ ได้ไปอ่าน กฏของเขาแล้ว (รู้เรื่องบ้าง ไม่รู้เรื่องบ้าง)
แต่ มีข้อสังเกตุ นิดหนึ่ง ตามนี้ครับ
1. ขออ้างอิงประเด็นข้อ (o)
(o)........... However, during the same day on which you requested and refreshed the pricing and availability information displayed on your application, you may omit the date portion of the stamp. Examples of acceptable messaging include:
• Amazon.com Price: $32.77 (as of 01/07/2008 14:11 PST - Details)
• Amazon.com Price: $32.77 (as of 14:11 PST - More info)
Additionally, you must either include the following disclaimer adjacent to the pricing or availability information or provide it via a hyperlink, popup box, scripted popup, or other similar method: "Product prices and availability are accurate as of the date/time indicated and are subject to change. Any price and availability information displayed on [amazon.com or endless.com, as applicable] at the time of purchase will apply to the purchase of this product." In the above examples, "Details" and "More info" would provide a method for the end user to read the disclaimer.
ข้อนี้เท่าที่ดูน่าจะหมายถึง การอ้างอิง เรื่องความถูกต้องของราคา จะต้องมีทั้ง ที่ราคา และ Disclaimer ถึงจะถูกต้องตามกฏ 100%
แต่ เท่าที่เคยดู Web Affiliate ของ Amazon มา ยังไม่เคยเจอ web ไหน ที่มีอ้างอิงส่วนนี้เลย
และ เป็นส่วนที่เห็นได้ชัดเจนมาก
2. จากที่อ่านมา ผมสั่งเกตุว่า จุดที่จะแบนแบบ ไม่มีการเตือน คือ เรื่องของ Trademark
แต่เนื้อหา ที่เป็นกฏอื่นๆ ยังหาที่ระบุว่า จะไม่มีการเตือนไม่เจอ
ตัวอย่าง ก็คือ ในข้อ 1 เห็นผิดกันทุกที่ และ หาง่ายมากแต่ Amazon กลับไม่มีการ แบนเลย
(แต่จริงๆ อาจมีบางที่ที่ทำอยู่ แต่ ผมไม่ทราบเอง)
หรือ แม้กระทั่่งการแสดง Disclaimer เอง ก็มีหลายเว็บที่แสดง แต่ ยังไม่ครบทุกประเด็นด้วยซ้ำ)
เลยมาสู่ข้อที่ 3 ครับว่า
3. เป็นไปได้ไหมว่า กฏเหล่านี้ ก็เหมือนกับกฏที่ Amazon เอาไว้ป้องกัน หาก Affiliate ทำสิ่งที่ก่อให้เกิดความเสียหายของ Amazon เท่านั้น ถึงจะนำมาใช้ (คือจริงๆ เป็น Gray area คือ รู้ว่าผิด แต่ ปิดตาหนึ่งข้าง)
เพราะเท่าที่ทราบ (อันนี้ จากที่เคยอ่านๆ ฟังๆ มา) ยังไม่เคยมีใครเจอแบน เพราะกฏ เรื่องของ การไม่ระบุ Disclaimer , เรื่อง Spin บทความเลย ทั้งๆที่ทำกันเยอะมาก
เลยอยากขอความเห็นจากทุกท่านว่า เรื่องนี้ จริงๆ แล้วน่าห่วงขนาดที่เรากังวลตอนนี้ จริงหรือเปล่า หรือว่า เรากำลังตกใจเกินเหตุอยู่ (ซึ่งผมเองก็เป็นคนเริ่ม ยกประเด็นเรื่องของการ Spin บทความขึ้นมา ก็น่าจะเป็นต้นตอที่สำคัญเลย)
ทั้้งนี้ ไม่ได้หมายความว่า จะไม่แก้นะครับ แต่ คิดว่า ตอนนี้อะไรที่แก้ได้ ก็แก้ไปก่อน แต่ ที่ยังแก้ไม่ไหวจริงๆ ก็ค่อยๆปรับตัวไปทีละนิดครับ
ขอแสดงความเห็นเล็กๆนะครับ ถ้าผิดพลาดอะไร ต้องขออภัยด้วยครับ